torsdag 16 september 2010

Ett första intryck



Vi har precis börjat att läsa Den ovillige fundamentalisten på svenskan. Den är skriven av Moshin Hamid och var nominerad till Bookerpriset år 2007. Varje vecka kommer vi att ta upp och diskutera frågor rörande boken här på våra bloggar. Ett mycket intressant och givande arbetssätt enligt mig då man även kan gå in på andras bloggar för att kika och ta del av andras funderingar, tankar och åsikter. Att diskutera boken och citaten förra veckan i klassrummet var givande. Jag förundras hur olika alla kan tolka ett och samma citat. Något rätt eller fel finns naturligtvis inte.


Att Den ovillige fundamentalisten är skriven som en inre monolog tyckte jag till en början var en smula svårläst men framförallt väldigt annorlunda. Samtidigt kastades jag snabbt in i bokens förtrollande handling och när jag väl börjat att läsa så kunde jag inte sluta. Jag gillar uttrycket i boken. Det egoistiska blandat med en slags sarkasm. Att miljöbeskrivningar utelämnar det mesta, vilket gör att jag själv som läsare har möjligheten att spåna fritt och föreställa mig en egen miljö utanför ramarna. Jag tycker även att handlingen verkar mycket intressant, då jag hela tiden undrar vad bokens "jag" kommer att utsättas för. Och visst har jag en aning...
Jag faschineras av Moshins förmåga att kunna skriva en så pass givande roman på så få sidor. För givande torde den vara då den nominerats till ett så pass fint litteraturpris. Jag är verkligen nyfiken på dess slutgiltiga budskap. 


Det var allt för i kväll. Nu väntar en god natts sömn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar